Al Zahir Barquq Mosque

Share it on Share on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0
Sultan Al Zahir Barquq Mosque
Sultan Al Zahir Barquq Mosque – Click Here to BUY

Sultan Al Zahir Barquq Mosque is one of the most famous mosques remaining from the Fatimid Dynasty rule of Egypt. Today it stands at the heart of the Historic Cairo among four other historical buildings since about 630 years ago. The place is also known as being Madrasa (school). As almost all the famous buildings constructed in that era, it’s formed out of huge rocks forming high walls full of arches that were well known in the Islamic Architecture.

صورة من مسجد السلطان الظاهر برقوق، والذي يعتبر أحد أشهر المساجد الأثرية المتبقية على حالها من عصر الحكم الفاطمي لمصر. ويقع المسجد حالياً في قلب القاهرة التاريخية بمنطقة بين القصرين في شارع المعز لدين الله الفاطمي. وهو جزء من مجمع كبير، وتم بناؤه منذ حوالي 630 عام. ولهذا المكان عدة أسماء، فهو يعرف أيضاً باسم مدرسة الظاهر برقوق. ومثله كمثل باقى المباني الشهيرة التي أنشئت فى العصر الفاطمي، فقد تم بناء المسجد من الحجارة الضخمة مكونة حوائط عالية مليئة بالأشكال الهندسية المنحنية والزينات والزخارف التي اشتهر به قن العمارة الإسلامية في هذا الوقت.


EXIF: F8 – 1/15 s – 16 mm – ISO 100

The place is basically formed of a rectangular wide space which has the mosque (praying area) at one side. At the middle, there is a fountain that was used by prayers to wash before the prayer. This photo has been taken from inside the fountain and facing the camera towards the mosque in the background. To capture such composition, I had to deal with wide variety of lighting levels. From the bright open space to the darker are inside the fountain up to the very dark and far area inside the mosque in the background. The only practical solution for that situation was to capture 3 bracketed exposures and merging them into an HDR image.

يتكون المسجد بالأساس من ساحة وسطى واسعة مستطيلة الشكل. ويقع المسجد على أحد جوانب هذه الساحة. وتم بناء أرضية هذه الساحة من الرخام البيض والأسود مكوناًَ تشكيلات هندسية متجاورة. ويقع في منتصف هذه الساحة نافورة المسجد والتي كان المصلون يقومون بالوضوء منها استعداداً للصلاة. قمت بالتقاط هذه الصورة من داخل النافورة موجهاً الكاميرا في اتجاه المسجد الذي يظهر في خلفية الصورة. ولكي أتمكن من التقاط مثل هذا التكوين، فقد كان من الضروري أن أتعامل مع مستويات شديدة الاختلاف من الإضاءة. من إضاءة ساحة المسجد الساطعة، إلى المنطقة الأقل إضاءة فى داخل النافورة حيث توجد الكاميرا، وصولاً إلى المناطق ضعيفة الإضاءة بداخل المسجد. فكان الحل الوحيد للتعامل مع هذا الاختلاف أن ألتقط 3 تعريضات متتالية للمشهد ثم دمجهم لاحقاً لتكوين صورة HDR بها بيانات إضاءة كافية.


The photo has been taken using the Sony A7 full frame Camera, equipped with the Zeiss 16-35 mm F4 lens. That’s one of the most beautiful lenses in Sony’s full frame FE lenses lineup. As the scene here has multiple main objects located apart of each others, it was mandatory to get everything in the frame in focus. The best way to achieve that is usually to calculate the Hyper Focal Distance using either a table or a cell phone App. We will have a separate discussion about these calculations on a later time.

تم التقاط هذه الصورة باستخدام كاميرا سوني A7 ذات الإطار الكامل Full Frame مزودة بعدسة سوني زايس 16-35 مم الرائعة. وأعتبر هذه العدسة أحد أفضل أعضاء مجموعة عدسات سوني ذات الإطار الكامل المعروفة بعدسات FE. ولأن العناصر الأساسية في هذا المشهد تقع متباعدة عن بعضها، فقد كان من الضروري أن تكون جميع عناصر الصورة واضحة وحادة. وأفضل طريقة للحصول على هذه الحدة، هى حساب Hyper Focal Distance بأي وسيلة، سواءً باستخدام جداول أو عن طريق تطبيقاً على الهواتف الذكية. وسوف أقوم باستعراض هذه الحسابات لاحقاً في مقال منفصل.


Comments

comments